سفارش تبلیغ
صبا ویژن


وأعدو الهم مّا استطعتم مّن قوة

بعد از عدم موفقیت در عملیات کربلای 4، 25 تن از  فرماندهان با حضور هاشمی رفسنجانی نماینده امام (ره) در جنگ جلسه ای به مدت نزدیک به 40 ساعت برگزار کردند.بحث در فضای باز و آزادی بیان برگزار گردید به طوری تمام 25 نفر نظرات خود را هر یک کاملاً جدا از دیگری مطرح کردند.
به اذعان کارشناسان نظامی عراق 93 درصد منطقه شلمچه را مسلح کرده بود، در دی ماه 1365 صدای فارسی رادیو عراق اعلام کرد: چهار کارشناس برتر نظامی دنیا از جمله آمریکا، شوروی، انگلیس و آلمان و فرانسه منطقه شلمچه را دیده گفته بودند: 93% زمین منطقه از لحاظ نظامی مسلح و مجهز است و هیچ کس نمی توان از این جا عبور کند. یک هفته بعد منطقه توسط نیروهای ایرانی مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت. سیم خاردارهای حلقوی، و فرشی، آب با عمق 30 سانتی متر که نه با قایق می شد عبور کرد و نه با پای پیاده. مین های متنوع ضدنفر، ضد تانک و در بین همه این موانع کمین از جمله تجهیزاتی بود که بر سر راه نیروهای ایرانی قرار داشت که البته طراحی آن از خود عراقی ها نبود. برای شناسایی رزمنده ها هر شب از مسیرهای مختلف عبور می کردند و اگر به کمین می خوردند مسیر دیگری را می رفتند و آنقدر این کار تکرار شد تا منطقه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.
تلاش شبانه روزی فرماندهان سپاه پاسداران برای طراحی عملیات و آماده سازی منطقه و ریگان های رزم آغاز شد و سرانجام در بامداد روز نوزدهم دی ماه سال 1365 در ساعت 1:35 عملیات کربلای 5  با رمز یا زهرا (س) در منطقه شلمچه به اجرا درآمد.

 * وضعیت منطقه

منطقه شلمچه، در جنوب شرقی مهم و استراتژیک بصره قرار گرفته و تقریباً نزدیک ترین محور و صولی به این شهر به حساب می آید. این منطقه محدود به مناطق و محورهای زیر است:
از شمال، به آبگرفتگی جنوب زید
از شرق، به دژ مرزی ایران و عراق
از جنوب: به رودخانه اروند و اروند صغیر
از غرب: به کانال زوجی و شهرهای تنومه و الحارثه
از انتهای نخلستان حاشیه ی اروند به طرف شمال (زید) خاک زمین از جنس رس است؛ به طوری که در فصل زمستان و بارندگی، تردد روی این زمین ها فقط با اتکا به جاده ها میسر می شود. نیمی از زمین منطقه، به وسیله دشمن پر از آب شده و دریاچه نسبتاً وسیعی به عمق حداکثر 170  سانتی متر ایجاد شده، به وسیله دژهای مرتفع محافظت می شود.

* عملیات در قسمت های مختلف

1_ سر پل غرب کانال ماهی
پیشروی سریع نیروهای عبور کننده از سیل بندها و مواضع دشمن در شرق کانال ماهی و سپس عبور از این کانال و توسعه وضعیت، نشانگر غافلگیری دشمن در این محور بود. اخبار و اطلاعات واصله نیز حکایت از وضعیت نسبتاً مناسب و خوب نیروها می کرد.
ادامه این تلاش ها در این روز، منجر به تصرف مثلثی غرب کانال زوجی شد.

2
_ پنج ضلعی
چنان چه اشاره شد، دشمن با توجه به تجارب عملیات کربلای 4 و برداشتی که از تلاش های خودی در منطقه شلمچه داشت، امکان تلاش  ما از پنج ضلعی را متحمل می دانست. لذا، به نیروهای مستقر در پنج ضلعی آماده باش 50% داده بود. علی رغم وضعیت فوق، حرکت یگان ها در داخل پنج ضلعی، هر چند با کندی و تأخیر لیکن دارای تحرک و پیشروی بود، به صورتی که در روز ادامه مأموریت داده، در حوالی ظهر، لشکر سیدالشهدا و 19 فجر به «کانال 7 دهنه» رسیدند و سپس لشکر 10 هلالی های شلمچه را تصرف کرد و لشکر 19 به پاکسازی اطراف پل و الحاق با جناحین مشغول شد. لشکر 31 عاشورا نیز با تصرف یک ضلع کانال ماهی سعی می کرد از نوک کانال به سمت راست مانور کند، تا بتواند با لشکر 25 الحاق کرده، سر پل مورد نظر در پوزه کانال را تصرف کنند.
3_ بوارین
درگیری در جزیره بوارین در ساعات اولیه عملیات، عمدتاً بدین منظور بود که دشمن احساس کند در سراسر خط، درگیری وجود دارد، تا بدین وسیله عمده فشار خود را به یک محور (محور اصلی عملیات) وارد نسازد. علاوه بر این می توانست تهدیدی برای دشمن محسوب شود. لشکر 21 امام رضا (ع) برای انجام عملیات خود _ جهت دیده نشدن نیروها _ از دو محور، اقدام به حفر کانال و تونل زیرزمینی کرد و بالاخره با زحمات طاقت فرسا، در شب عملیات، این کانال و تونل ها به نهر خین رسیدند. ولی به خاطر آگاهی دشمن از مسئله، به محض خروج نیروها از کانال، دشمن تیربارهای خود را روی آن ها متمرکز کرد و نتیجتاً باعث از هم پاشیدن نیروهای عمل کننده در این محور شد.
ساعت 10:30 صبح، خبر عقب نشینی لشکر 21 امام رضا (ع) به قرارگاه رسید. علت نماندن نیروها این بود که نیروهای سمت چپ، به خاطر فعال بودن تیربار دم بوارین، موفق به عبور از خین نشده بودند و در نتیجه، الحاق صورت نگرفته بود و چون نیروهای سمت راست، از چندین جناح در محاصره قرار داشتند تصمیم گرفته شد نیروها به مواضع قبلی خود بازگردند.
4_ پاسگاه بوبیان
لشکر 23 المهدی و 18 الغدیر، مسئولیت تأمین جناح راست عملیات و تصرف پاسگاه بوبیان را به عهده داشتند. به لحاظ شروع درگیری قبل از موعد مقرر، دشمن در این محور کاملاً هوشیار بود. با این همه قبل از ظهر، پاسگاه بوبیان تصرف شد و نیروها از روی پل به طرف کانال ماهی حرکت کردند، اما در محوطه موسوم به کله گاوی (نزدیک کانال) دشمن مقاومت کرد و این نقطه هم چنان در دست دشمن باقی ماند.
پاتک دشمن در این منطقه، از چندین محور به طرف پاسگاه بوبیان انجام شد، که با مقاومت نیروها و انهدام چند دستگاه تانک دشمن، متوقف شد.

* آخرین شب عملیات

بعد از سپری شدن روز هجدهم که عمدتاً، تلاش ها متوجه طرح ریزی عملیات برای تکمیل خط پدافندی بود، در شب نوزدهم از یگان ها، با نیرویی بین یک تا دو گردان، به عملیات پرداختند، که با وجود یرخی موفقیت ها، در مجموع، از نظر برادران مطلوب نبود. عملیات این شب، نشان داد که وقتی قادر نیستیم یگان های تازه نفس وارد صحنه کنیم ( به دلیل محدودیت سازمان رزم) تداوم عملیات، هر چند به طور محدود و مختصر، نیازمند بازسازی و تجدید قوای یگان های عمل کننده می باشد آن هم در مورد یگان هایی که نزدیک به سه هفته به طور شبانه روزی در حال جنگیدن هستند و در نتیجه متحمل خسارات زیادی از لحاظ کادر و امکانات شده اند بر همین اساس، قرار شد یک فرصت دو هفته ای به یگان ها داده شود، تا برای ادامه حرکت آمادگی پیدا کنند.

* آمار یگان های دشمن درگیر در عملیات کربلای 5

در طول 20 شبانه روز درگیری در منطقه عملیاتی شلمچه عراق برای سد کردن پیشروی رزمندگان اسلام و همچنین جهت باز پس گیری مناطق از دست رفته، به کلیه سپاهیان خود اعلام کرد که یگان های کیفی و عملیاتی خود را آزاد کرده، به شلمچه اعزام کنند. بر همین اساس، بیش از یکصد یگان از دشمن وارد منطقه شده، به مقابله با رزمندگان اسلام برخاستند.
این یگان ها که اکثراً نسبت به منطقه توجیه نبودند عجولانه به منطقه فرستاده شدند و پس از ضربات اساسی که بر آن ها وارد شد، جای خود را به یگان های دیگر دادند.
قابل توجه است که در برابر این یگان دشمن، که مرتب تعویض شده، به طور سریع، بازسازی (امکانات _ نیرو) می شدند، تنها 25 یگان از سپاه در مقابل آن ها وجود داشت، که به طور مداوم و شبانه روزی درگیر بودند. 

* عملیات تکمیلی کربلای 5

مرحله اول عملیات، به منظور تکمیل خط پدافندی و انتقال کامل آن از شرق به غرب نهر جاسم، در تاریخ 3/12/1365 و در ساعت 20 آغاز شد.
سپاه علی رغم کمبود توان لازم و وجود فشارهای عدیده ناشی از مشکلات موجود و علی رغم آن که از نخستین روزهای سال 1365 به طور مداوم درگیر بوده است، آخرین روزهای این سال را نیز با عملیاتی موفق پشت سر گذاشت. نگاهی به نتایج ده شبانه روز درگیری در عملیات تکمیلی کربلای 5 میزان موفقیت در این عملیات را نشان می دهد:
1_ تکمیل و ترمیم خط پدافندی خودی در نهر جاسم
2
_ توسعه و تثبیت نهایی سر پل منطقه غرب نهر جاسم و پیشروی عمده به سوی زوجی
3_ تصرف مجدد سر پل غرب کانال ماهی و گرفتن جناح اساسی از دشمن
4_ حضور مؤثر و تهدید منطقه استراتژیک شرق کانال زوجی
5_ انهدام بخشی وسیع از امکانات و نفرات دشمن

در این عملیات 12 یگان سپاه، با استعداد حداکثر 30 گردان، در عملیات شرکت کردند و موفق شدند با 30 تیپ درگیر شده، ضمن انهدام قابل توجه آنان، تعداد زیادی اسیر بگیرند.

                                                                                            منبع: خبرگزاری ایسنا

 


نوشته شده در سه شنبه 87/11/1| ساعت 5:44 عصر| توسط | نظرات ( ) |


قالب وبلاگ : فقط بهاربیست